Als we na het intakegesprek nog meer informatie nodig hebben om een goed behandelplan samen te stellen, kunnen we verschillende onderzoeksmogelijkheden voorstellen. De diverse onderzoeken lichten we hieronder graag toe.
In dit onderzoek kijken we uitgebreid naar de leermogelijkheden van je kind en de manier waarop hij of zij leert. We nemen ook andere aspecten mee. Denk daarbij aan:
Bij een neuropsychologisch onderzoek gaan we op zoek naar goede en mogelijk minder goede functies van je kind. Die vaardigheden hangen samen met processen in de hersenen en ze spelen een belangrijke rol bij het functioneren in het dagelijks leven. De resultaten van het onderzoek kunnen aanknopingspunten bieden voor de behandeling van je kind. Ook kunnen ze bruikbare adviezen bevatten voor jou als ouder of voor leerkrachten. We kijken naar:
Hoe beleeft je kind zichzelf en zijn omgeving? Dat is de vraag die we in dit onderzoek beoordelen. We kijken ook naar aspecten als stemming, angsten, manier van contact maken, het sociale inzicht en/of gedrag. Daarnaast kunnen we de beleving van je kind tegenover leeftijdsgenoten of het welbevinden op school meenemen in dit onderzoek.
We observeren je kind in de klas. Door een observatie in de klas kunnen we inzicht krijgen in het functioneren van je kind op school en hoe hij of zij met leersituaties en klasgenoten omgaat. We beoordelen alle aspecten en beschrijven de bevindingen van het onderzoek in een uitgebreid verslag. Uiteraard krijg je als ouder zelf het verslag van het onderzoek, maar het is ook mogelijk om de resultaten van het onderzoek met school te bespreken. Soms is dat zelfs wenselijk. Zo kunnen we zo nodig gerichte tips en adviezen geven. We kijken naar: